Έως τις 19 Μαΐου παρατείνονται, λόγω της εξαιρετικά αυξημένης ζήτησης, οι παραστάσεις του έργου «Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα», που παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.
Η αρχή πρωτότυπη. Ηθοποιοί βγαίνουν απ'τις τάξεις των θεατών κι αναρωτιούνται πότε θα αρχίσει η παράσταση. Στη συνέχεια μετατρέπονται σε αφηγητές που εισάγουν σιγά - σιγά το κοινό στην υπόθεση του έργου - μιά σκηνοθετική επινόηση που προσομοιάζει στην λειτουργία του χορού στην αρχαία τραγωδία, καθώς οι ηθοποιοί-αφηγητές επιστρέφουν στα σημεία μετάβασης από τη μία πράξη στην άλλη δίνοντας χρήσιμες πληροφορίες στο κοινό για την εξέλιξη του έργου.
Οι πρωταγωνιστές εμφανίζονται στη σκηνή. Στην αρχή η κόρη και στην επόμενη σκηνή η μάνα. Η κίνηση τους βγαίνει αργή και ρυθμική - σχεδόν χορευτική - μέσα απ'τα βαρειά φορέματα εποχής που φορούν και τα πρόσωπά τους μοιάζουν με "ατσαλωμένα προσωπεία". Από τις πρώτες τους κουβέντες αρχίζουν σταδιακά να διαφαίνονται ο πουριτανισμός κι ο καθωσπρεπισμός που διέπει την οικογένεια Μάννον γύρω από τη ζωή της οποίας περιστρέφεται η ιστορία. Παράλληλα αρχίζουν να διακρίνονται και οι προβληματικές σχέσεις που υφίστανται στην οικογένεια και που θα κορυφωθούν με την άφιξη του πατέρα.
Το έργο αποτελεί μια σύγχρονη μεταγραφή της Ορέστειας του Αισχύλου. Ο πατέρας Έζρα Μάννον (Ακύλλας Καραζήσης) επιστρέφει σπίτι μετά τον αμερικάνικο εμφύλιο, οπότε κι αρχίζει να ξεδιπλώνεται το κουβάρι των δυσλειτουργικών σχέσεων της οικογένειας. Η κόρη Λαβίνια (Μαρία Πρωτόπαππα) που τρέφει υπέρμετρη αγάπη γι'αυτόν (σύμπλεγμα της Ηλέκτρας) προσπαθεί να διασώσει την τιμή του από την άπιστη μάνα της Κριστίν (Καρυοφιλλιά Καραμπέτη), ενώ παράλληλα ο γιός Ορίν (Χρήστος Λούλης) τρέφει παθολογική αγάπη για την μητέρα του κι (Οιδιπόδειο σύμπλεγμα) "ακροβατεί" ανάμεσα στις αλήθειες των γυναικών του - της μητέρας του και της αδερφής του.
Η σχέση των γονιών αντίστοιχα κακοφορμίζει από καιρό με αποκορύφωμα ίσως την μεταξύ τους ερωτική σκηνή που από πλευράς της συζύγου βιώνεται ως καταναγκασμός. Καταλύτης στην όλη ιστορία, όπως άλλωστε και στην Ορέστεια ο εραστής της συζύγου.
Οι ερμηνείες των ηθοποιών είναι έξοχες, με την Μαρία Πρωτόπαππα ως κόρη να κάνει την έκπληξη, καθώς ερμηνεύει άψογα την μεταστροφή που απαιτεί ο ρόλος της. Το αυστηρό προσωπείο των Μάννον - απότοκο της άκαμπτης στάσης ζωής που έχουν επιλέξει - εξανεμίζεται όταν αντιλαμβάνεται πως η μητέρα - δυνάστης της, από την οποία έχει βιώσει την απόρριψη, δεν θα αντέξει το θάνατο του εραστή της. Σημείο καμπής αποτελεί η πρώτη σύσπαση του προσώπου της όταν καταλαβαίνει οτι η μητέρα της δεν θα αντέξει το χαμό του εραστή της. Η ύβρις όμως τιμωρείται κι έτσι η αλλαγή αυτή της Λαβίνια δεν θα παγιωθεί...
Η σκηνικη διαμόρφωση του Γιάννη Χουβαρδά υπηρετεί με θαυμαστή επάρκεια το μήνυμα του έργου. Το σκοτεινό σκηνικό και οι σχεδόν ψιθυριστές φωνές των ηθοποιών, σε ορισμένα τμήματα του έργου, προσδίδουν ένταση και επιτείνουν το δραματικό αποτέλεσμα. Ούτως ή άλλως η δημιουργία έντονων συναισθημάτων στους θεατές - η "κάθαρσις" που αναφέρει ο Αριστοτέλης στην Ποιητική - ήταν το κατ'εξοχήν ζητούμενο και του συγγραφέα του έργου Eugene O'Neill, αρχή που ο Χουβαρδάς υπηρετεί πιστά. Η επιλογή μάλιστα της χρήσης προτζέκτορα ώστε να προβάλλονται τα πρόσωπα των πρωταγωνιστών εντός του σκηνικού σε διάφορα σημεία του έργου βοηθά τους θεατές να κατανοήσουν καλύτερα τα συναισθήματα των ηρώων και τις ψυχολογικές τους μεταπτώσεις και κατά συνέπεια να επιτευχθεί η πολυπόθητη μέθεξη.
Η παράσταση διαρκεί σχεδόν 3 ώρες, εύλογη χρονική διάρκεια αν λάβει κανείς υπ'όψη πως η παράσταση είναι τριλογία.
Το τρέιλερ της παράστασης από την ιστοσελίδα του Εθνικού Θεάτρου
Η ταυτότητα της παράστασης
Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές
Σκηνοθεσία - Διαμόρφωση σκηνικού χώρου: Γιάννης Χουβαρδάς
Δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Χουβαρδάς - Σάββας Κυριακίδης
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Τριανταφύλλη
Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
Διανομή:
Στρατηγός Έζρα Μάννον - Ακύλλας Καραζήσης
Κριστίν Μάννον - Καρυοφυλλιά Καραμπέτη
Λαβίνια Μάννον - Μαρία Πρωτόπαππα
Όριν Μάννον - Χρήστος Λούλης
Πλοίαρχος Άνταμ Μπραντ - Γιώργος Γάλλος
Λοχαγός Πήτερ Νάιλς - Αργύρης Πανταζάρας
Χέιζελ Νάιλς - Γιούλικα Σκαφιδά
Σεθ, επιστάτης των Μάννον - Χρήστος Στέργιογλου
Θεατής 1 Χάρης Τσιτσάκης
Θεατής 2 Θέμις Μπαζάκα
Θεατής 3 Μάγια Λυμπεροπούλου
Θεατής 4 Γιώργος Κοτανίδης
Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές
Σκηνοθεσία - Διαμόρφωση σκηνικού χώρου: Γιάννης Χουβαρδάς
Δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Χουβαρδάς - Σάββας Κυριακίδης
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Τριανταφύλλη
Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
Διανομή:
Στρατηγός Έζρα Μάννον - Ακύλλας Καραζήσης
Κριστίν Μάννον - Καρυοφυλλιά Καραμπέτη
Λαβίνια Μάννον - Μαρία Πρωτόπαππα
Όριν Μάννον - Χρήστος Λούλης
Πλοίαρχος Άνταμ Μπραντ - Γιώργος Γάλλος
Λοχαγός Πήτερ Νάιλς - Αργύρης Πανταζάρας
Χέιζελ Νάιλς - Γιούλικα Σκαφιδά
Σεθ, επιστάτης των Μάννον - Χρήστος Στέργιογλου
Θεατής 1 Χάρης Τσιτσάκης
Θεατής 2 Θέμις Μπαζάκα
Θεατής 3 Μάγια Λυμπεροπούλου
Θεατής 4 Γιώργος Κοτανίδης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου